Tips

Goede paginatitels schrijven? Dit zijn de tips van Google

0
Google Logo

In augustus introduceerde Google een nieuw systeem om paginatitels te genereren. De zoekmachine kijkt niet langer uitsluitend naar de zoekopdracht van een gebruiker, maar houdt nu rekening met de titel die bezoekers effectief zien op een webpagina.

Een van de redenen daarvoor is dat titels tussen title tags in HTML vaak niet zien op een pagina. De zoekmotor gelooft dat nieuwe methode om paginatitels te generen relevantere zoekresultaten oplevert, die ook beter aansluiten op de verwachting van een bezoeker.

In het overgrote merendeel blijft Google weliswaar de titel tussen title tags gebruiken die je zelf hebt geschreven. Maar in zo’n 20 procent van de gevallen werd een andere titel getoond in de zoekresultaten. Met soms bizarre titels tot gevolg.

Heel wat gebruikers lieten Google via forumposts weten dat de zoekmachine verschillende elementen toevoegt of aanpast in een titel, zoals een locatie, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Dat Google nu zelf geüpdatete richtlijnen publiceert voor het schrijven van paginatitels, moet website-eigenaars helpen te voorkomen dat hun page titles impact ondervinden van de update.

Googles tips voor paginatitels

Aanklikbare links in de zoekresultaten heten nu title links in plaats van page titles of meta titles. De nieuwe term helpen het onderscheid aan te scherpen tussen een title link en meta title, omdat beide verschillende tekst kunnen zijn.

De zoekmachine gebruikt verschillende bronnen om te bepalen wat de title link wordt, maar je kan wel een voorkeur uitspreken door een titel tussen title tags te plaatsen (< title >).

Andere richtlijnen van Google zijn:

  • Geef elke webpagina een specifieke titel tussen < title >-tags.

  • Vermijd vage titels zoals ‘Home’ of ‘Profiel’. Zorg in plaats daarvan voor een duidelijke omschrijving van een pagina.

  • Houd paginatitels kort genoeg zodat die duidelijk zijn en niet afgeknipt worden in de zoekresultaten.

  • Prop je titels niet onnodig vol met keywords. Gebruikers, maar ook Google zelf, kunnen je paginatitels als spammy aanzien.

  • Schrijf unieke titels voor elke webpagina om herhaling te voorkomen.

  • Voeg je merk- of bedrijfsnaam toe aan een titel wanneer dat past. Voor een homepagina is dat bijvoorbeeld een goed idee.

De meest voorkomende problemen met paginatitels

In de nieuwe documentatie geeft Google ook een aantal redenen die ervoor kunnen zorgen dat de title link (titel in zoekresultaten) verschilt van de titel die jij hebt gedefinieerd.

  • Onvolledige titels, zoals < title >| naam van je website < /title >.

  • Verouderde titels die niet langer reflecteren waarover een pagina gaat. Een voorbeeld daarvan kan een jaartal zijn dat je hebt aangepast in de content, maar niet in de paginatitel.

  • Paginatitels die niet volledig of correct weergeven waarover die pagina gaat. De zoekmachine gaat, naast de paginatitel, ook naar de content eronder kijken om na te gaan of ze matchen.

  • Repetitieve titels die op verschillende pagina’s terugkomen. Google kan dan zelf elementen toevoegen om een relevantere titel te tonen in de zoekresultaten.

Merk je zelf een verschil tussen de titel die je zelf hebt geschreven voor een pagina, en de titel die Google genereert in de zoekresultaten, dan is een van bovenstaande redenen daar wellicht de oorzaak van.

Volg je Googles richtlijnen, dan neemt de zoekmotor gewoon de titel die je zelf hebt geschreven.

Google schakelt automatisch 2-stapsverificatie in voor 150 miljoen gebruikers

Vorig artikel

Facebook kondigt binnenkort nieuwe naam aan voor moederbedrijf

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Commentaren zijn afgesloten.

Meer in Tips