Tips

Social commerce: 4x waarom je nu moet starten

0
Starten met social commerce

Social commerce is de mogelijkheid om producten rechtstreeks via sociale media te kopen. Klinkt misschien nieuw, maar de markt van social commerce was vorig jaar al goed voor meer dan 89 miljard dollar.

Het verschil met e-commerce? E-commerce betekent dat iemand een transactie voltooit in een webwinkel. Bij social commerce gebeurt dat op een sociaal netwerk, zonder dat netwerk ook maar even te verlaten.

Facebook, Instagram en Pinterest bieden al de mogelijkheid om producten aan te bieden aan volgers. Al is het maar een kwestie van tijd vooraleer andere kanalen volgen. WhatsApp werkt continu aan een betere winkelervaring via het platform, YouTube lanceerde enkele maanden geleden een test waarmee kijkers producten in video’s kunnen kopen. We kunnen gerust stellen dat ook andere socialmediaplatformen snel zullen volgen.

Hoe gaat social commerce nu in z’n werk?

Laten we social commerce wat concreter maken. Terwijl je door je persoonlijke feed op Facebook gaat, kom je plots de platendraaier tegen die je al langer op het oog hebt. Nu kan je die platendraaier in je winkelmandje gooien op Facebook, de aankoop voltooien en weer rustig verder lezen door je feed. Eenvoudiger kan haast niet!

Social commerce wordt ongetwijfeld een belangrijke trend de komende jaren. We geven je 4 redenen waarom je meteen aan de slag moet met social commerce.

1. Bereik instant je doelgroep

Uit ervaring met advertenties op sociale media weet je misschien al dat je advertenties kan opstellen voor een heel specifieke doelgroep. Dat is meteen ook een groot pluspunt van social commerce: je kan producten rechtstreeks onder de aandacht van je doelpubliek brengen, door ze te koppelen aan een advertentie.

2. Een stap minder in het transactieproces

Elke stap die een klant moet zetten naar de definitieve aankoop, houdt het risico in dat die klant zijn of haar interesse verliest. Social commerce neemt een hindernis weg in dat transactieproces.

Is je doelpubliek erg actief op sociale media, dan bied je hen een bijzonder groot gemak door je producten aan te bieden op je socialmediaplatform. En gemak, dat zorgt voor meer verkopen.

3. Directe lijn naar je klanten

Social commerce versnelt dus het transactieproces. Nog een voordeel, is dat je meteen feedback van je klanten kan verzamelen op sociale media. Je posts zijn je etalage. Reacties (en likes) geven aan wat je volgers ervan vinden.

Je kan trouwens ook meteen met je klanten chatten of een bericht sturen. Omdat je inzicht hebt in wie je klanten zijn, kan je een nog persoonlijkere service bieden.

4. Interactiever shoppen

Overleggen met vrienden over een aankoop, reviews lezen van andere mensen, deelnemen aan een wedstrijd of gewoon meteen delen op je profiel wat je net gekocht hebt, het zijn maar enkele voorbeelden van hoe shoppen via sociale media interactief is.

Mensen houden van die interactie. En zo kan social commerce het perfecte alternatief zijn voor een dag uit winkelen gaan.

Niet twijfelen, nu starten

We hopen natuurlijk dat bovenstaande redenen je al hebben kunnen overtuigen om aan de slag te gaan met social commerce. Afsluiten doen we met een indrukwekkend cijfer. Was winkelen via sociale netwerken het voorbije jaar goed voor ruim 89 miljard dollar, onderzoekers verwachten dat het tegen 2027 een markt van meer dan 600 miljard dollar wordt. Niet twijfelen dus!

WordPress drijft bijna 40 procent van alle websites aan

Vorig artikel

Hoeveel plugins is te veel plugins op WordPress?

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Commentaren zijn afgesloten.

Meer in Tips