Tips

Meer dan een bedankje: zet je bedankpagina slimmer in

0
Belang bedankpagina

Ondernemers en content creatives onderschatten nog te vaak het belang van een bedankpagina. En dat terwijl een bedankpagina net een uitstekende plaats is op je website om bezoekers aan je te binden.

Weg dus met de koude bedankjes. Plezier je bezoekers met een leuke bedankpagina op basis van onze tips.

Wat is een bedankpagina?

Een bedankpagina is de laatste pagina die bezoekers zien nadat ze een formulier invullen, een white paper downloaden of een aankoop doen via jouw website. Je gebruikt ze, vanzelfsprekend, om mensen te bedanken voor hun actie.

Maar je kan de bedankpagina ook inschakelen om bezoekers verder te begeleiden op je website of om een reactie te vragen. Daarnaast is ze ook belangrijk om conversies op je website te meten.

Voordelen van een goede bedankpagina

Is je bedankpagina goed ingericht, dan is ze handig om verder in dialoog te gaan met je bezoeker. Je kan hem of haar relevante content aanbieden, producten in de kijker zetten of naar een review vragen.

Dat kan natuurlijk alleen op voorwaarde dat je bezoeker meer wordt dan gewoon een passant. Hoe verleid je mensen nu om verder in zee te gaan met jou?

De bedankpagina optimaliseren

Overtuigd van het belang van een goede bedankpagina? Te gek! Pas onze tips hieronder toe voor een fantastische bedankpagina.

1. Maak het persoonlijk

In heel veel gevallen landen bezoekers op een bedankpagina, nadat ze een formulier hebben ingevuld. Die informatie kan je gebruiken. Herschrijf het korte, koude ‘Bedankt voor je inschrijving’ tot bijvoorbeeld ‘Hallo Laura! Bedankt voor je interesse in onze white paper over digitale marketing’. Dat klinkt een stuk aangenamer én duidelijker.

2. Toon gerelateerde content

Een bedankpagina hoeft geen eindhalte te zijn voor je bezoeker. Wanneer Laura je white paper downloadt over digitale marketing, heeft ze eigenlijk duidelijk gemaakt voor welk probleem ze antwoorden zoekt. En daar kan je verder op inspelen.

Heb je gerelateerde blogposts of video’s, toon die dan op de bedankpagina. Je bezoeker wordt op die manier verder geholpen.

3. Wees altijd concreet

Bedankpagina’s verschijnen niet alleen na een download of aankoop. Soms vullen bezoekers een formulier in om advies aan te vragen. In tegenstelling tot een white paper, kan je niet onmiddellijk aanbieden waar een bezoeker om vraagt.

Wees daarom duidelijk over wanneer jij content opneemt. ‘Je wordt binnenkort opgebeld’ mag de prullenbak in. Kies in plaats daarvan voor ‘We bellen je binnen 3 werkdagen op om een afspraak te maken’.

4. Onderhoud het contact

White paper gedownload, en dan houdt het op. Jammer, toch? Je kan contact houden met Laura door bijvoorbeeld je nieuwsbrief aan te bieden. Of je social media nog eens in de kijker te zetten op je bedankpagina. Zo zorg je ervoor dat bezoekers meer worden dan een voorbijganger.

5. Verzorg de navigatie

Doodlopende sporen zijn vervelend. Ook op een bedankpagina. Zorg ervoor dat de navigatie op je bedankpagina zichtbaar blijft voor bezoekers, zodat die verder kan klikken. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je bezoeker de website meteen verlaat.

6. Blijf jezelf

Spreek je je bezoekers op je website aan met u? Of heb je gekozen voor de jij-vorm? Welke vorm het ook is, trek de lijn door op je bedankpagina. Het hoeft in ieder geval niet altijd zakelijk. Je kan medewerkers bijvoorbeeld een digitale high-five laten geven aan Laura, nadat ze je white paper heeft gedownload.

Omgekeerd kan je je excuseren wanneer bezoekers bijvoorbeeld een klachtenformulier hebben ingevuld.

7. Herkenbaarheid is troef

Niet alleen in toon, maar ook in stijl is het belangrijk om dezelfde lijn door te trekken. Klinkt evident, maar toch wordt dat wel eens vergeten op bedankpagina’s. Wanneer je de huisstijl bewaard op bedankpagina’s, voorkom je verwarring bij je bezoeker.

Extra tip: verberg bedankpagina’s voor Google

Hoewel dat niet zo belangrijk lijkt, zorg je er best voor dat je bedankpagina niet geïndexeerd worden door Google en andere zoekmachines. Waarom? Elke keer wanneer de zoekrobots van Google op je bedankpagina landen, levert dat een hit op. Die sturen je meetresultaten een beetje in de war. Verberg ze dus voor Google.

Heb jij goede voorbeelden van een bedankpagina?

Pas je onze tips toe, dan ga je ongetwijfeld snel meer succes boeken met je bedankpagina’s. Je kan verschillende tips toepassen en nagaan welke resultaten ze opleveren. Kijk bijvoorbeeld na hoe frequent je gerelateerde blogposts worden aangeklikt. Lijkt je dat niet voldoende, dan kan je verder experimenteren en optimaliseren.

Heb jij nog goede tips of voorbeelden? Wij nemen ze alvast met dank in ontvangst!

Boost de inschrijvingen op je nieuwsbrief met deze tips

Vorig artikel

Beter leesbare teksten op je website met deze 8 quick wins

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips