Tips

Beter leesbare teksten op je website met deze 8 quick wins

0
Beter leesbare teksten

Wanneer we vragen of je blogs leesbaar zijn, hebben we het niet over de inhoud. En evenmin over je dichtkunsten. Want daar twijfelen we niet aan.

Bloggers voelen wel eens aandrang om wat complexer te schrijven. Dat maakt het ook moeilijker om een tekst gemakkelijk te begrijpen. Daarom delen we 8 quick wins voor beter leesbare teksten.

1. Schrijf actief

Actieve zinnen doen levendiger aan dan passieve. Schrijf dus liever ‘Veel mensen kopen deze broek’ dan ‘Deze broek wordt door veel mensen gekocht’.

2. Korte zinnen

Mensen lezen trager op een scherm dan op papier. Lange regels zijn dus een stuk vermoeiender om te lezen. Beperk je regels daarom tot 60 à 70 karakters.

3. Jij boven ik

Ga na of je tekst meer ‘je/jij’ of ‘u’ bevat dan ‘ik’ of ‘wij’. Mensen hebben graag dat het over hén gaat. Let er ook even op dat je consequent de jij- of u-vorm gebruikt doorheen de tekst.

Lees ook: Schrijf knallers van teksten dankzij deze eenvoudige trucjes.

4. Begin eens met een voegwoord

Want dat doet lezers verder lezen. Normaal vind je voegwoorden tussen twee zinnen. Maar je kan er gewoon ook eens mee beginnen.

5. Tussentitels

Online scannen we teksten, eerder dan ze te lezen. Tussentitels zorgen ervoor dat lezers snel doorhebben waarover het gaat in je tekst. Bovendien geven tussentitels een korte adempauze doorheen een tekst.

6. Opsommingen

Opsommingen kan je gebruiken in een zin, maar ook in de vorm van een lijstje. Bullet points zijn een handige manier om extra aandacht te vestigen op een argument. En ze zijn gemakkelijk om te lezen.

7. Tekst in het vet of cursief

Lijstjes trekken visueel de aandacht. Maar een vetgedrukt stukje tekst ook. Net zoals een zin in cursief. Rode letters of andere, felle kleuren, laat je beter links liggen. Dat creëert een schreeuwerig effect.

8. Een straffe titel

Het eerste wat mensen lezen? Jep. De titel van je blog. Schrijf die zo dat je mensen goesting geeft om verder te lezen. Stel bijvoorbeeld een vraag. Of breng iets nieuws. Je titel verkoopt de tekst.

Meer dan een bedankje: zet je bedankpagina slimmer in

Vorig artikel

Chrome gaat http-content blokkeren

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips