Tips

Boost de inschrijvingen op je nieuwsbrief met deze tips

0
meer inschrijvingen nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een fantastische manier om het contact te onderhouden met klanten. Dus mag die nieuwsbrief vandaag nog de deur uit.

Natuurlijk wil je graag meer inschrijvingen. Meer inschrijvers betekent meer bereik, meer bereik dan weer meer verkoop. Hoe overtuig je mensen nu? Geef ze een karrenvracht aan inschrijfmogelijkheden!

Inschrijfformulieren op je website

Stuur je nieuwsbrieven uit, dan heb je wellicht een inschrijfformulier op je website staan. Daar mag gerust nog een formuliertje bij. En nog één. En misschien nog één.

De gouden regel voor inschrijfformulieren is eenvoudig: hoe meer je er plaatst, hoe hoger de respons. Waar je die best plaatst op je website, ontdek je hieronder.

Op de homepagina

Een inschrijfformulier op de homepagina van je website? Vanzelfsprekend, denk je dan. Toch zal het je verbazen hoeveel ondernemingen geen duidelijk formulier plaatsen op de startpagina.

Ga je een intekenformulier plaatsen op je homepagina, zorg er dan voor dat het above the fold te vinden is. Zo hoeven mensen niet te scrollen of zoeken.

In de zijbalk

Je kan ook een formulier bovenaan de zijbalk van je website. Daarmee geef je het een prominente plaats, zonder er té veel aandacht op te vestigen. Bezoekers zijn bovendien gewend om op die plaats een inschrijfformulier te vinden voor een nieuwsbrief.

In de footer

Waarom zou je een inschrijfformulier helemaal onderaan je website plaatsen? Wel nu, gebruikers verwachten dat ze die mogelijkheid terugvinden in de footer van je website. Geef hen ook daar de mogelijkheid om zich in te tekenen voor je nieuwsbrief.

Inschrijven via footer

Op de website van Delhaize vind je een formulier in de footer

Plus: bezoekers die helemaal onderaan je website belanden, zijn duidelijk geïnteresseerd in jouw verhaal. Dus gaan ze meer willen weten!

In een notificatiebalk

Heb je wellicht ook al gezien: een notificatiebalk boven- of onderaan een website met een korte call-to-action en een duidelijke actieknop. Zo’n notificatiebalk kan je ook gebruiken voor je nieuwsbrief.

In blogposts

Bezoekers die een blogpost komen lezen, zijn op zoek naar jouw informatie. Waarom zou je je nieuwsbrief dan niet in de schijnwerpers zetten? Je kan onderaan elke blogpost een inschrijfformulier plaatsen. Publiceer je af en toe long reads, dan kan je ook een inschrijfbalkje in het midden van je blogpost plaatsen.

Inschrijfformulier in blog

De Morgen voegt extra inschrijfformulieren toe aan artikels

Via een wedstrijd

Lanceer je een wedstrijd of give away via bijvoorbeeld social media, dan kan je een inschrijving op je nieuwsbrief de voorwaarde maken om deel te nemen.

Vermeld daarbij wel duidelijk dat je de e-mailadressen gaat gebruiken voor verdere communicatie. Ook leuk is om meteen een welkomstmail te verzenden, nadat iemand zich inschrijft op je nieuwsbrief.

Op een landingspagina

Een specifieke landingspagina voor je nieuwsbrief is de ideale manier om meer inschrijvers te vangen. Door alle afleidingen, zoals de navigatie, blogposts of call-to-actions te verwijderen, kan je 100% focussen op je aanbod: de nieuwsbrief.

Inschrijfformulier landingspagina

Neil Patel heeft een specifieke landingspagina op zijn website voor de nieuwsbrief

Op de ‘over ons’ pagina

Een ‘over ons’ pagina is een must have. Het is de beste plaats om vertrouwen te winnen van je bezoekers én is doorgaans een van de drukst bezochte pagina’s op je website.

Maak daar gebruik van en plaats een inschrijfformulier op de ‘over ons’ pagina. Het levert je ongetwijfeld een groter publiek op.

Via pop-ups

Niet iedereen houdt van pop-ups op zijn of haar website, omdat ze wel eens opdringerig lijken. Maar vaak werken ze wel!

Kies je voor een pop-up, experimenteer dan met waar en wanneer je ze toont. Krijgen bezoekers een pop-up te zien wanneer ze een bepaald aantal seconden op je website zitten? Of pas wanneer ze de website willen verlaten? Onderzoek welke methode het best werkt om meer inschrijvers te krijgen op je nieuwsbrief.

Inschrijfformulier popup

Levi’s toont bezoekers meteen een pop-up voor hun nieuwsbrief

Testen en kiezen

Je kan natuurlijk niet alle methodes tegelijk toepassen. Daarmee ga je je bezoekers ergeren. En ga je geen extra inschrijvers vangen.

Test en experimenteer met twee à drie methodes en meet welke goed presteren en welke niet. Merk je dat de notificatiebalk het slecht doet? Dan kan je die vervangen door een extra inschrijfbalkje in blogposts. Uiteindelijk vind je de ideale mix!

Maak een ‘over ons’ pagina die écht werkt met deze tips

Vorig artikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips