Tips

Elke seconde telt: het belang van page speed voor SEO

0
belang van page speed voor SEO

Het belang van page speed – dat is de snelheid waarmee je website laadt – wordt al enkele jaren opgevoerd als een belangrijke factor voor je SEO. Google lanceerde al in 2009 de oproep ‘Let’s make the web faster’.

Tien jaar later benadrukt de zoekgigant steeds sterker hoe belangrijk de laadtijd van je website is. De gebruikservaring van websitebezoekers staat centraal. De snelheid van je webpagina’s speelt een cruciale rol in de verbetering van die ervaring.

De kost van een trage website

Snellere websites maken een verschil in de zoekresultaten van Google. Uit een onderzoek van Google blijkt dat een lange laadtijd het aantal bounces op je website verhoogt.

Een bounce is een bezoeker die je website meteen verlaat. Anders gezegd: een bezoeker die niet snel genoeg een antwoord krijgt op zijn vraag.

Een trage website kost je dus niet alleen enkele plaatsen in de zoekresultaten, maar ook conversies.

Mobiele pagina’s

Sinds Mobile First Indexing – waarbij de crawlers van Google de mobiele versie bezoeken vóór de desktopversie – is de snelheid van mobiele pagina’s bijzonder belangrijk geworden. In juli 2018 kondigde Google trouwens aan dat page speed een factor is voor het bepalen van de positie van mobiele pagina’s.

Ook hier is het idee bezoekers zo snel mogelijk de juiste informatie aanbieden. Gezien meer dan de helft van alle zoekopdrachten mobiel is, kan je de factor page speed niet meer negeren.

Het belang van page speed

Autoriteit opbouwen aan de hand van relevante content en kwalitatieve links is belangrijk. Page speed hoort intussen ook in dat rijtje. Je website optimaliseren voor de ultieme gebruikservaring is dus een must. Met deze tools kan je de snelheid van je website meten.

PageSpeed Insights

Google heeft met PageSpeed Insights zelf een handige tool die een analyse maakt van je website, zowel van de mobiele als van de desktopversie.

Daarnaast krijg je verschillende, concrete tips waarmee je zelf aan de slag kan om de laadtijd van je website te verbeteren.

Pingdom Tools

Naast PageSpeed Insights, kan je ook gebruik maken van Pingdom. Daarmee krijg je een overzicht van de laadtijd van verschillende onderdelen op je website (zoals afbeeldingen en scripts). Aan de hand daarvan kan je gericht die onderdelen van je website optimaliseren.

GTmetrix

Nog een populaire tool is GTmetrix. In de testresultaten krijg je een onder andere optimalisatietips te zien uit PageSpeed Insights van Google, paginadetails (laadsnelheid, paginagrootte en het aantal requests) en verschillende tabbladen met concrete analyses.

Quick wins voor page speed

Benieuwd wat je zelf kan doen om de page speed van je website te verbeteren? Wij geven je 6 tips om direct aan de slag te gaan.

1. Kies goede webhosting

Een snelle website begint bij goede webhosting. De reactietijd van de server waarop je website staat kan wel eens voor problemen zorgen. Dat is de tijd tussen de aanvraag van je browser en het antwoord van de server.

Hoe sneller een webserver reageert, hoe sneller je website geladen wordt. Kies je hostingpartner dus met zorg uit.

2. Verklein afbeeldingen

Een beeld zegt soms meer dan honderden woorden. Je nieuwsberichten of blogs verrijken met foto’s, illustraties en grafieken zorgt ervoor dat ze aangenamer zijn om lezen.

Die afbeeldingen plaats je beter niet op volle grootte op je website. Vaak zijn het grote bestanden, die de laadtijd van je website aanzienlijk vertragen.

Foto’s comprimeren is de boodschap. Daarmee verklein je de bestandsgrootte, zonder kwaliteitsverlies. Een handige tool om afbeeldingen te comprimeren, is TinyPNG. WP Smush vinden we aanrader voor WordPressgebruikers.

3. Beperk redirects

(Te) veel redirects op je website kunnen vertragend werken. Bij redirects worden bezoekers doorgestuurd van een URL naar een andere. Elke redirect is een URL die een browser eigenlijk moet laden.

Maak je veel gebruik van redirects op je website? Controleer welke nog nodig zijn. De overbodige kan je verwijderen om de snelheid van je website te verbeteren.

4. Optimaliseer de code

De opmaak en functies van je website worden onder andere door HTML, CSS en Javascript bepaald. Dat kunnen vaak grote code-bestanden zijn. Door die te optimaliseren, kan je de page speed van je website verscherpen.

Met tools zoals CSS Minifier, JSCompress en HTML Minifier kan je zaken zoals onnodige spaties en commentaar verwijderen uit de code. Het aantal regels code neemt daarmee af, en zo ook de grootte van die bestanden.

5. Gebruik caching

Caching wil zeggen dat pagina’s tijdelijk worden opgeslagen door je browser. Bezoek je een website een tweede, derde of tiende keer, dan kan je browser alle informatie halen uit z’n tijdelijk geheugen. Gevolg: de website wordt een stuk sneller geladen.

Maak je gebruik van WordPress, dan kan je een van deze plugins installeren voor caching:

6. Verwijder overbodige plugins, widgets en apps

Met plugins, widgets en apps kan je handige features toevoegen aan je webpagina’s. Toch let je best op dat er niet teveel actief zijn. Die kunnen de prestatie van je website namelijk negatief beïnvloeden.

Je kijkt dus best na welke add-ons je echt nodig hebt en welke niet. Degene die je niet gebruikt, verwijder je van je website om de snelheid te verbeteren.

Breng je klant in beeld met buyer persona’s

Vorig artikel

Dit is hoeveel data we elke minuut genereren op het internet

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips