Tips

7 nuttige tips om YouTube te gebruiken voor je marketing

0
YouTube gebruiken video marketing

YouTube is het grootste online video platform. Liefst acht op de tien kijkers keert telkens terug naar de website. Zelf een video over je bedrijf maken en die op YouTube plaatsen is dus een absolute aanrader.

Eerst kijken, dan lezen

Van tekst naar beeld is een duidelijke trend. Mensen kiezen om eerst een video te bekijken en dan pas verder te lezen. Video’s worden meer en sneller gedeeld door kijkers en zorgen voor een betere interactie met consumenten.

Overtuigd? Dit zijn zeven handige tips om YouTube te gebruiken voor jouw marketing.

1. Upload één video per week

Een filmpje op YouTube blijft ongeveer één week ‘vers’. Voorzie je kanaal dus één keer per week van een nieuwe video. Zo blijft je profiel zichtbaar. Kies je voor een hoger publicatieritme? Wacht in ieder geval 24 uur tussen het uploaden van elk filmpje, zodat je niet concurreert met je eigen video’s.

2. Originele content

Het is belangrijk om originele content te blijven maken om op te vallen. Blijf relevant en consistent in je onderwerp en varieer in de lengte van je video’s. Laat je inspireren door deze trends.

3. Optimaliseer je YouTube-kanaal

Richt je YouTube-kanaal goed en professioneel in. Kies voor een herkenbare accountnaam, die de naam van je bedrijf of belangrijke zoekwoorden bevat. Maak ook werk van deze zaken:

  • Voeg een beschrijving toe aan het blok ‘Over’. Schrijf beknopt – met belangrijke keywords – waar je kanaal over gaat en wat kijkers kunnen verwachten
  • Schakel reacties in. Die zorgen voor meer interactie, wat op zijn beurt beter is voor je vindbaarheid.
  • Koppel je social media-accounts aan je YouTube-kanaal. Daarmee geef je aan Google het signaal dat het over dezelfde auteur gaat en trek je meer bezoekers.

4. Optimaliseer ook je video’s

Net zoals je de titel en meta description van de content op je website optimaliseert, is het ook nuttig om de titel en beschrijving bij je video’s te vervolmaken. Kies voor een heldere en aantrekkelijke taal en verwerk de juiste zoekwoorden.

  • Bij titels kan je een vast formaat gebruiken. Kijkers zullen de video’s herkennen als een reeks.
  • Zet in op volledige zinnen in de titel, zoals “Hoe maak ik…”. Die zorgen voor een betere vindbaarheid.
  • Vul de beschrijving in bij elke video. Gebruik dezelfde sleutelwoorden uit de titel. Denk er ook aan om een link naar je website te plaatsen aan het begin van de beschrijving.

5. Pas de thumbnail aan

Je kan de thumbnail van je video’s zelf aanpassen. Maak van die mogelijkheid gebruik om op te vallen tussen alle andere video’s. Kies voor dynamische kleuren en een leuke tekst.

6. Gebruik aantekeningen

Spoor kijkers aan tot verdere actie via YouTube Cards. Dat zijn kleine vakken waarin je tekst en links kan plaatsen over het filmpje. Vraag bezoekers om zich te abonneren op je kanaal of om door te klikken voor meer informatie over een bepaald product.

7. Gebruik je website en social media

YouTube-video’s kunnen meer bezoekers naar je website of social media lokken. Maar het werkt ook omgekeerd. Deel je nieuwe filmpjes op Twitter en Facebook en verwerk ze in de content op je bedrijfswebsite.

De basics van een bedrijfspagina op LinkedIn (infographic)

Vorig artikel

Goedlopende teksten schrijven: 5 tips

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips