Tips

Wat is een sitemap en waarom moet je website er een hebben?

0
Wat is een sitemap?

De sitemap is een geordend overzicht van alle pagina’s op je website. Voor bezoekers is die handig om te navigeren op jouw website, voor zoekmachines is het een hulpmiddel om alle onderdelen van je website te vinden en indexeren. Waarom is zo’n sitemap belangrijk en waarop moet je letten?

HTML-sitemap

Een HTML-sitemap is bedoeld voor bezoekers van je website. Doorgaans vind je een link naar zo’n sitemap in de footer van een website. Klik je op die link, dan kom je terecht op een webpagina met een overzicht van alle pagina’s in een logische volgorde.

Het doel van de HTML-sitemap is om bezoekers te helpen bij het navigeren op je website. Ze is aangeraden bij websites met véél (sub)pagina’s en content.

XML-sitemap

De XML-sitemap is een hulpmiddeltje voor zoekmachines. Ze geeft een volledig overzicht van de content die op jouw website staat en hoe zoekmachines op bepaalde pagina’s kunnen geraken. Een XML-sitemap helpt Google en andere zoekmachines dus om webpagina’s sneller te vinden en indexeren.

In tegenstelling tot een HTML-sitemap, bevat een XML-sitemap ook metagegevens. Naast een overzicht van alle URL’s, vinden zoekmachines ook terug wanneer een pagina voor het laatst is bijgewerkt, hoe vaak ze gewijzigd wordt en hoe belangrijk een pagina is ten opzichte van andere webpagina’s.

Hoe maak je een XML-sitemap?

De meeste contentmanagementsystemen (CMS) genereren automatisch een XML-sitemap. Voor WordPress kan je de plug-in Yoast gebruiken. Via xml-sitemaps.com kan je gratis een sitemap genereren, die naar je mailbox wordt verstuurd.

XML-sitemap indienen bij Google

Eens je een XML-sitemap hebt, moet je die indienen bij Google. Pas dan zullen de crawlers van de zoekmachine aan het werk kunnen met jouw sitemap.

Om je sitemap aan te bieden bij Google, moet je eerst je website toevoegen aan Google Search Console. Zodra dat gebeurd is, kan je je sitemap indienen bij de zoekmachine.

Leestip: 10 onmisbare termen om te starten met SEO.

Moeten alle pagina’s in de sitemap?

Het kan best dat je website pagina’s bevat die niet moeten worden geïndexeerd. Denk maar aan pagina’s met een bedankboodschap na aankoop of log-inpagina’s. Dergelijke webpagina’s bevatten meestal content die van weinig belang is.

Die pagina’s moet je niet opnemen in de XML-sitemap. Op die manier versnel je het crawlproces van Google.

Wat zijn de voordelen van een sitemap?

Een sitemap verbetert de vindbaarheid van je webpagina’s. Ze gaat er weliswaar niet voor zorgen dat je website snel enkele plaatsen wint in de zoekresultaten van Google. Dit is wat de zoekmachine er zelf over zegt:

“Het gebruik van een sitemap garandeert niet dat alle items die in je sitemap worden vermeld, worden gecrawld en geïndexeerd (…). In de meeste gevallen heeft je site echter voordeel bij een sitemap. Bovendien heeft het hebben van een sitemap nooit een negatief effect.”

Kortom: onderliggende pagina’s, zoals een productpagina of blogpost, worden sneller opgemerkt. Nog een voordeel van een XML-sitemap is dat Google wijzigingen sneller opmerkt. Handig wanneer je bijvoorbeeld de structuur van je website wijzigt.

Controleer je sitemap

Controleer af en toe of je XML-sitemap goed wordt opgenomen door Google. De zoekmachine kan beslissen om pagina’s niet te indexeren, omdat ze die niet relevant genoeg vindt. Wanneer het aantal niet-geïndexeerde pagina’s hoog ligt, kan dat erop wijzen dat de sitemap niet goed is opgebouwd. Kijk via Google Search Console regelmatig na of alles nog goed loopt.

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines: 4 tips

Vorig artikel

Boost je conversie met de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips