Tips

Overtuig bezoekers én zoekmachines met goede title tags

0

De title tag is het HTML-element dat de titel van de pagina specifieert. De titel wordt getoond in je browser, maar verschijnt ook in de zoekresultaten en op social media, wanneer een artikel of pagina gedeeld wordt.

title tags

De title tag is de titel die getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

Aan de hand van de title tag weten bezoekers wat ze mogen verwachten van een pagina. Google brengt die ook in rekening voor de positie van je pagina’s in de zoekresultaten. Wervende title tags zijn belangrijk voor het succes van je website. Maar hoe pak je dat nu aan?

Title tags: de basisprincipes

Sterke title tags creëren is een kunst op zich. Lukraak titels schrijven voor je webpagina’s doe je beter niet. Aan de hand van deze tips kom je al een eind ver.

1. Lengte van de title tag

Is je titel te lang, dan wordt die afgeknipt door Google. Over het algemeen wordt aangeraden om je title tag te beperken tot maximaal 60 tekens, maar in realiteit is het complexer dan dat.

De plaats waar een titel al dan niet wordt afgeknipt is afhankelijk van pixels. Het kan best voorvallen dat een titel van meer dan 60 karakters volledig getoond wordt, terwijl eentje van 45 tekens wordt ingekort. Dat komt omdat letters als ‘w’ meer plaats innemen dan bijvoorbeeld de ‘i’.

2. Plaats keywords vooraan

Keywords vatten het onderwerp van je pagina samen. Probeer die zoekwoorden ook te verwerken in de title tag. Nog beter is om keywords vooraan in de titel te plaatsen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen doorgaans slechts de eerste twee woorden van een titel bekijken.

3. Overdrijf niet met keywords

Zoekwoorden zijn belangrijk, maar prop je title tags er niet mee vol. Vermijd titels waarin hetzelfde keyword verschillende keren terugkomt. Die zorgen voor een onaangename ervaring bij potentiële bezoekers, maar kunnen je title tag ook onnodig lang maken.

4. Kies unieke title tags

Elke pagina heeft z’n eigen, unieke title tag nodig. Zo weten zoekmachines dat jouw content uniek is. Titels zoals ‘Home’ of ‘Nieuwe pagina’ zijn uit den boze. Die kunnen ervoor zorgen dat Google pagina’s beschouwt als dubbele content. Ook bezoekers vinden een overtuigende titel aantrekkelijker dan ‘Untitled’.

Schrijf voor bezoekers

Speel in op de behoefte van je bezoekers. Title tags beïnvloeden SEO, maar moeten er in eerste instantie voor zorgen dat mensen willen klikken op de titel. Zorg ervoor dat de title tag een positieve en accurate beschrijving is van wat je pagina te bieden heeft.

Nog geen HTTPS voor je website? 3 redenen om direct over te schakelen

Vorig artikel

Video: 30 jaar World Wide Web

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips