Tips

Verkoop je content met goede meta descriptions

0
Goede meta description schrijven

Een meta description vertelt kort waarover de pagina gaat. Google en andere zoekmachines tonen die korte tekst in de zoekresultaten, net onder de paginatitel. Het doel van meta descriptions is eenvoudig: meer bezoekers overtuigen om door te klikken naar jouw website.

Welke impact hebben meta descriptions?

Meta descriptions hebben geen rechtstreekse invloed op de positie van je pagina in de zoekresultaten (SEO). Je benadert de korte paragrafen best als een mogelijkheid om content te adverteren. Mensen kunnen aan de hand van je metabeschrijving beslissen of jouw content een antwoord biedt op hun vraag en al dan niet doorklikken naar je website.

De optimale lengte

Algemeen genomen beperk je het aantal tekens in meta descriptions best tot 150 à 155. Net zoals title tags, worden te lange metabeschrijvingen ingekort door Google.

Waar de tekst precies afgeknipt wordt, is afhankelijk van de pixelbreedte. Het kan gebeuren dat een meta description van 160 tekens volledig getoond wordt en eentje van 140 karakters wordt ingekort. Sommige letters en cijfers nemen net iets meer plaats in dan andere.

Keywords

Keywords zijn belangrijk, ook in de meta description. Probeer de belangrijkste woorden op een natuurlijke manier te verwerken in de beschrijving. De meta description moet je content verkopen.

Unieke meta descriptions

Heb je een goede metadescriptie geschreven? Dan is het verleidelijk om die op verschillende pagina’s te gebruiken. Toch is het afgeraden om dat te doen. Geef iedere pagina een unieke tekst. Google en andere zoekmachines houden niet van pagina’s die dezelfde tekst bevatten.

Zet aan tot actie

Schrijf met actieve zinnen en gebruik sterke call to actions. De meta description adverteert je pagina, niet het product waarover de pagina gaat. Overtuig bezoekers om over te gaan tot actie met zinnen zoals ‘Bekijk nu’ of ‘Ontdek meer over’.

Wat als je de meta description leeg laat?

Het is niet ‘verplicht’ om elke pagina van een meta description te voorzien. Vul je die niet in, dan vult Google die automatisch in. Die invulling is meestal relevant, maar zorgt niet altijd voor een wervende tekst.

Snippet Optimizer

Je kan Snippet Optimizer inschakelen om vooraf te controleren hoe je page title en meta description in Google verschijnen. Yoast is dan weer een handige tool voor WordPress.

Voormalig opziener van Domain Name System heeft eerste eigen domeinnaam

Vorig artikel

6 snelle tips voor een succesvolle landingspagina

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips