Tips

Externe links en SEO: waarop let je best?

0

Externe links (‘backlinks’) zijn verwijzingen van één pagina op een website naar een pagina op een andere website. Backlinks zijn waardevoller dan interne links, omdat Google en andere zoekmachines ze beschouwen als een bevestiging van kwaliteit.

Interne linkstructuur

Linkbuilding is belangrijk voor SEO. Hoewel externe links doorgaans als waardevoller worden gezien dan interne links, breng je best eerst de interne linkstructuur van je website in orde. Zo garandeer je bezoekers een gebruiksvriendelijke website én help je zoekmachines om je website beter te begrijpen.

Wat zijn externe links?

Externe links kan je vergelijken met bronverwijzingen. Net zoals een academische tekst meer gezag krijgt door een goede bronverwijzing, geef je content op jouw website meer autoriteit met uitgaande links.

Omgekeerd krijgt je website meer vertrouwen van Google wanneer andere pagina’s linken naar jouw nieuwsbericht of blog. Zoekmachines beschouwen externe links als een teken van betrouwbaarheid.

Waarde voor SEO

Verwijzingen naar externe websites verhogen de waarde van je content. Let er wel voor op om niet willekeurig te linken naar andere bronnen. Kies voor doelpagina’s met autoriteit en kwaliteit.

Relevantie

Voeg externe links toe naar waardevolle, relevante content. Je kan verwijzen naar wetenschappelijke studies, overheidspagina’s of content van experts in een vakgebied.

Google wil gebruikers de beste ervaring bieden. Creëer content die jou de meest relevante bron maakt op jouw terrein. Links naar hoogwaardige externe bronnen verbeteren je content.

Autoriteit van domeinnaam

Links van websites met een hoge domein autoriteit (DA) naar jouw pagina hebben een positieve impact op je SEO. Externe websites met veel autoriteit geven een stukje van die waarde door aan jouw content (‘link juice’).

Anchor text

De anchor text is het stukje aanklikbare tekst waar een link onder ligt. Gebruik zoekwoorden die samenvatten waarover de doelpagina gaat. Probeer zo weinig mogelijk woorden als ‘klik hier’ of ‘lees meer’ te gebruiken als ankertekst.

Vermijd ook dat dezelfde zoekwoorden steeds terugkomen. Zoekmachines gaan dat in sommige gevallen interpreteren als spam.

Openen in nieuw tabblad

Zorg ervoor dat links naar externe websites automatisch openen in een nieuw tabblad. Opent de nieuwe pagina in hetzelfde venster, dan verlaten bezoekers eigenlijk je website. Dat verhoogt op zijn beurt het ‘bouncepercentage’ van je website, wat een negatieve impact kan hebben op SEO.

NoFollow

‘NoFollow’ is een attribuut dat je kan toevoegen aan een link om zoekmachines te vertellen dat ze die link niet moeten volgen. Dat betekent ook dat er geen paginawaarde wordt doorgegeven.

Waarom dan NoFollow gebruiken? Het attribuut werd in het leven geroepen om misbruik van links tegen te gaan. Plaats je bijvoorbeeld een forumreactie met een link naar je blog? Voeg dan een NoFollow toe aan de link. Hetzelfde geldt voor advertorials en advertenties. Het NoFollow-attribuut verandert niets voor bezoekers. Zij kunnen de link gewoon aanklikken.

Google en Facebook hebben marktaandeel van 60 procent in internetreclame

Vorig artikel

Nog geen HTTPS voor je website? 3 redenen om direct over te schakelen

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips