Tips

Welke sociale mediakanalen kies ik voor mijn bedrijf?

0

Het is een karwei om een goede strategie uit te werken voor sociale media. Welke netwerken schakel je in? En welke content is geschikt voor die socialemediakanalen?

We maken een overzicht van de belangrijkste sociale netwerken en geven enkele tips mee om je keuze te vergemakkelijken.

Focus op de juiste social media kanalen

Belangrijk bij de keuze voor de juiste sociale netwerksites is: wees selectief. Het is onmogelijk om overal aanwezig te zijn. Het is ook niet nuttig om hetzelfde bericht te gebruiken op verschillende sociale media.

Elk socialmediakanaal heeft zijn eigen vereisten en beperkingen, gebruikers hebben specifieke verwachtingen bij elk netwerk. Je voorkomt dus best dat gebruikers overal hetzelfde bericht terugzien. Dat maakt een saaie, inspiratieloze indruk.

Kies twee, drie kanalen die bij jou of je bedrijf passen en zet daar 100 procent op in.

Facebook

Facebook telt meer dan twee miljard gebruikers wereldwijd. Ondanks het schandaaljaar 2018, is Facebook nog steeds de koploper van social media. Veel mensen gebruiken het sociale netwerk om op te hoogte te blijven van vrienden en familie.

Met dat laatste houd je best rekening. Kies voor leuke, luchtige posts die je doelpubliek aanspreken. Vergeet even de kortingsacties, productfoto’s en zware woorden. Focus in plaats daarvan op interactie met gebruikers. Nog enkele tips:

  • Facebook gaat om tweerichtingsverkeer. Voer een open dialoog met je doelpubliek.
  • Maak volgers duidelijk dat het niet gaat om verkopen, verkopen en verkopen. Een catalogus heeft geen plaats op Facebook.
  • Mag je dan helemaal geen promotie publiceren? Toch wel. Maar kies dan bijvoorbeeld voor een 80-20 verhouding: 80 procent van je posts spreekt je klanten echt aan, 20 procent gaat over je producten en acties.

Twitter

Er wordt wel eens getwijfeld aan de tegenwoordigheid van Twitter, maar vergis je niet. Het socialmediakanaal is nog steeds relevant.

Twitter heeft zo z’n eigen spelregels. Je hebt maximum 280 tekens en kan hashtags gebruiken. Bovenal is Twitter een vluchtig platform. Tweets verdwijnen snel weer uit het oog van gebruikers. Dat betekent dat de timing van je berichten heel belangrijk is.

Verder heeft het sociale netwerk ook een apart publiek: grillig en eigenzinnig. Houd feeds op Twitter goed in de gaten, speel in op de actualiteit en volg de vragen en reacties van volgers op. Zo kan je ook groeien op Twitter:

  • Hashtags! Ga na welke hashtags gebruikt worden in jouw sector en maak daar handig gebruik van. Let wel op voor overmaat.
  • Twitter is een handig kanaal als ‘klantendienst’. Probeer zo snel mogelijk vragen te beantwoorden. Andere twittergebruikers gaan zo ook merken dat je klanten snel helpt.

Tip: Op zoek naar leuke foto’s voor social media? Kijk op deze websites!

LinkedIn

De focus van LinkedIn ligt op het zakelijke. Voor gif’s, grappen en meme’s is er op LinkedIn geen plaats. Hoe zet je het medium dan wél in?

Intussen hebben al meer dan drie miljoen Belgen een profiel op LinkedIn. Leden van LinkedIn gebruiken dat profiel ook om effectief op de hoogte te blijven van de markt of sector waarin ze actief zijn.

Daarom wordt steeds meer aandacht geschonken aan sterke content op het kanaal. Ben je hoofdzakelijk actief in B2B? Heb je een sterk bedrijfsverhaal te vertellen? Dan kan je eigenlijk niet zonder LinkedIn. Met deze tips scoor je ongetwijfeld:

  • De eerste indruk blijft hangen. Zorg dat je LinkedIn-pagina een mooie profielfoto en bannerafbeelding heeft en houd de informatie up-to-date.
  • Positioneer jezelf als echte expert. Daarmee bied je volgers een meerwaarde. Publiceer bedrijfsupdates, interviews of diepgaande analyses die jouw expertise in de verf zetten.
  • We schreven het al: liever geen meme’s op LinkedIn. Toch kan je content verrijken met passende foto’s of een video.
  • Nodig je werknemers en collega’s uit om een profiel te maken op LinkedIn of om jouw organisatie toe te voegen aan hun profiel. Dat vergroot meteen je zichtbaarheid.

Instagram

Instagram is nuttig om je merk visueel voor te stellen. Je publiceert leuke foto’s of deelt een verhaal via Instagram Stories. Foto’s kan je eenvoudig bewerken met filters of extra tekst. Op Instagram kan je ook werken met hashtags. Net zoals op Twitter zijn die erg waardevol.

Kies je voor Instagram? Zorg er dan voor dat je mensen inspireert. Toon bijvoorbeeld de realisatie van een bepaald product of laat zien hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Probeer met regelmaat een nieuwe foto te publiceren. Instagram geeft namelijk voorrang aan actieve gebruikers.

Welke sociale netwerken zijn er nog?

Het is onbegonnen werk om alle sociale netwerken te tellen. Concentreer je dus op twee à drie kanalen en zet daar vol op in. Naast Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram, kan je ook eens experimenteren met andere kanalen.

Zet bijvoorbeeld Snapchat in wanneer je doelpubliek uit jongeren bestaat. Tumblr is dan weer handig om te gebruiken als microblogplatform. YouTube en Vimeo zijn videoplatformen die je kan inzetten. YouTube kan je gebruiken als een soort televisiekanaal naast andere sociale netwerken; Vimeo is geschikt wanneer je actief bent in de creatieve sector.

Welk socialmediakanaal of -kanalen je uiteindelijk kiest, zorg er altijd voor dat je ze afstemt op je doelpubliek.

Video: Het verhaal achter de mythische Superbowlreclame “1984” van Apple

Vorig artikel

Belgen bewuster bezig met veiligheid op het internet

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips