Tips

Pas een nieuwe website? Deze SEO-termen zijn onmisbare kennis

0

SEO, voluit ‘Search Engine Optimization’, is de kunst om je website te optimaliseren voor zoekmachines. We lijsten 10 termen op die onmisbaar zijn om vast start te gaan.

1. Web crawler

Een web crawler – soms ook spider genoemd – is een computerprogramma dat het wereldwijde web afschuimt op een methodische en geautomatiseerde manier. Gevonden worden op via Google en andere zoekmachines begint bij een web crawler.

2. Robots.txt

Dit bestandje wordt gebruikt om bovengenoemde web crawlers te beïnvloeden. Zo kan je via het robots.txt-bestand de toegang tot bepaalde pagina’s of mappen van je website verbieden, waardoor die niet geïndexeerd worden. Het robots.tx-bestand wordt geplaatst in de hoofdmap van je website.

3. Metatags

Metatags zijn woorden die je aan pagina’s of specifieke elementen (afbeeldingen, grafieken, titels) toevoegt om zoekmachines duidelijk te maken waarover die gaan. Vroeger waren metatags belangrijk voor Google en andere zoekmachines, maar vandaag doen ze er nog weinig mee. Metatags kunnen wel nog zinvol zijn voor een zoekfunctie op je website zelf.

4. PageRank

Google gebruikt PageRank om een score toe te kennen aan jouw website. Websites die pas beginnen krijgen PageRank 0. Oudere websites waarnaar veel verwezen wordt, krijgen een hoger cijfer.

PageRank wordt per pagina berekend. Websites die al langer bestaan kunnen dus pagina’s hebben met een hoge PageRank-waarde. Pagina’s met een hoge score krijgen een streepje voor in Google.

5. Backlink

Backlinks, of gewoon links, zijn verwijzingen van een andere website naar de jouwe. Relevante links naar je website zijn een belangrijke factor voor SEO. Ze worden als het ware beschouwd als populariteitsstemmen. Let wel op: een grote hoeveelheid links van slechte kwaliteit kan een negatief effect hebben.

Lees ook: Waar of niet? 5 SEO-mythes opgehelderd

6. Anchor text

Een link ligt onder een of verschillende woorden waarop bezoekers kunnen klikken. Die woorden zijn de anchor text of ankertekst. Die anchor text komt voor in de navigatiebalk (bijvoorbeeld ‘home’ of ‘contact’), maar ook in nieuwsberichten met links.

Zorgvuldig gekozen ankerteksten komen je positie in Google ten goede. Zoekmachines hebben graag dat die woorden overeenkomen met de belangrijkste kernwoorden van de doelpagina.

7. Title tag

De title tag is de titel die je ziet terugkomen in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Die tag is belangrijk voor SEO: hij geeft het onderwerp van de pagina aan voor zowel potentiële bezoekers als voor zoekmachines. Zorg er dus voor dat de belangrijkste termen terugkomen in je title tag.

8. NoFollow

Het NoFollow-attribuut kan je aan een link toevoegen om aan web crawlers duidelijk te maken dat ze die link niet moeten volgen. Die links hebben geen impact op de PageRank-waarde. NoFollow is bedoeld om spam tegen te gaan.

9. Keyword density

Keyword density is de verhouding tussen het belangrijkste woord (keyword) van een pagina en het totaal aantal woorden op die pagina. Ooit was een optimale keyword density een belangrijke factor voor SEO, maar dat is niet langer het geval. Sleutelwoorden laat je best op een natuurlijke manier terugkomen in de tekst, bijvoorbeeld met synoniemen.

10. Duplicate content

Zoekmachines geven de voorkeur aan unieke content. Duplicate content of dubbele content verwijst naar teksten die nagenoeg hetzelfde zijn. Je voorkomt best dat verschillende pagina’s op je website dezelfde inhoud bevatten.

Vijf mythes over SEO ontkracht

Vorig artikel

Video: Het verhaal achter de mythische Superbowlreclame “1984” van Apple

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips