Tips

Vijf mythes over SEO ontkracht

0

‘Search Engine Optimization’, beter bekend als SEO, krijgt bijzonder veel aandacht. Specialisten in de discipline optimaliseren pagina’s op je website om zo sterk mogelijk te scoren in zoekmachines en dan voornamelijk in Google.

SEO is nochtans geen exacte wetenschap. Google gebruikt tal van parameters om de positie van een pagina te bepalen in de zoekresultaten. Vele daarvan kennen we eigenlijk niet. Verder worden die parameters frequent bijgestuurd om te beantwoorden aan het huidige digitale landschap.

Dat levert soms foute informatie op over zoekmachineoptimalisatie. Welke mythes geloof je beter niet?

“Links zijn de belangrijkste factor”

Links zijn een belangrijke factor. Google deelt pluspunten uit wanneer je vanop jouw website verwijst naar andere, relevante pagina’s. Hetzelfde geldt wanneer andere websites naar jouw pagina’s linken. Dat wil niet zeggen dat links dé bepalende factor zijn.

Er bestaat geen ‘belangrijkste factor’. Links zijn daar één van. Bovendien kan een groot aantal links van lage kwaliteit zelfs een negatief effect hebben. Voeg kortom alleen links toe naar websites met een hoge autoriteit. Zo neemt ook de autoriteit van jouw website toe.

“De meta-omschrijving zorgt voor een betere positie”

De meta-omschrijving is de korte inhoud die wordt weergegeven onder de zoekresultaten. Ooit was het ook belangrijk om die te optimaliseren voor Google. Dat heeft ertoe geleid dat die teksten overgeoptimaliseerd werden, waardoor de informatie steeds minder beschreef waarover een specifieke pagina gaat.

Google heeft daarom een einde gemaakt aan de impact van de meta-omschrijving op de zoekresultaten. Optimaliseer de meta-omschrijving wel voor je bezoekers, zodat ze duidelijk weten waarover de pagina gaat.

“Dit is de optimale keyword density”

Keyword density is het aantal keer dat een sleutelwoord gebruikt wordt op een pagina in verhouding tot het totaal aantal woorden. Een optimale verhouding daarin bestaat echter niet.

De kwaliteit van de inhoud staat voorop. De belangrijkste zoekwoorden laat je natuurlijk best terugkomen. Dat doe je best op een natuurlijke manier. Gebruik synoniemen of afgeleiden om je pagina te optimaliseren.

“Een hoog bouncepercentage is altijd slecht”

Het bouncepercentage of ‘bounce rate’ drukt het aantal bezoekers uit dat één pagina bezoekt en daarna je website weer verlaat. Dat percentage wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden.

Toch betekent een hoge bounce rate niet per se slecht nieuws. Blogposts of nieuwsberichten zijn erop gericht om bezoekers te informeren. Zijn lezers verzadigd, dan verlaten ze de pagina weer. Zulke pagina’s hebben doorgaans dus een hoger bouncepercentage. Voor landingspagina’s die bezoekers wil aansporen om verder te klikken, is een hoge bounce rate wel een slecht teken.

“Meer volgers op social media is een factor”

Social media heeft geen enkele, rechtstreekse impact op je positie in Google. Een link delen via Facebook of Twitter heeft dus geen positieve invloed op de ranking van die pagina in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor interactie: meer deelacties of reacties zorgen er niet voor dat je een plaatsje wint in Google.

Heeft social media dan geen enkele impact? Natuurlijk wel. Het kunnen belangrijke kanalen zijn om een relatie op te bouwen met klanten, kan mensen aanzetten om je nieuwsbericht te verwerken in hun eigen content en verhoogt de zichtbaarheid van je merk.

Gebruik ‘Answer The Public’ om te ontdekken wat jouw publiek online wil lezen

Vorig artikel

Pas een nieuwe website? Deze SEO-termen zijn onmisbare kennis

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips