Tips

Verhoog het vertrouwen in je webshop: 6 aandachtspunten

0

Vertrouwen van consumenten is belangrijk voor een webshop. Ze bepalen vaak in enkele ogenblikken of een webshop veilig en betrouwbaar is. Hier houd je best rekening mee.

Geef je bedrijf een gezicht

Visualeer je bedrijf of merk. Een herkenbaar beeld geeft klanten meteen het gevoel dat te maken hebben met echte personen, in plaats van een machine. Laat je bedrijfslogo overal terugkomen of creëer een sterke “over ons” pagina. Ook met deze tips maak je een webshop menselijker:

  • Gebruik keurmerken of kwaliteitslabels en toon die op je website. Labels van betrouwbare organisaties zorgen ervoor dat je webshop betrouwbaar overkomt. SafeShops en BeCommerce zijn maar enkele voorbeelden van zo’n keurmerk.
  • Plaats een knop voor live chat op je website. Bezoekers weten zo dat ze snel een antwoord krijgen op dringende vragen.
  • Publiceer ook contactinformatie, zoals het adres en telefoonnummer, en zorg voor een eenvoudig contactformulier.
  • Wees actief op social media en ga in dialoog met consumenten. Dat geeft meteen een menselijk karakter aan je organisatie.

Toon reviews

Reviews zijn een invloedrijke factor. De helft van alle e-shoppers leest beoordelingen na om de kwaliteit en betrouwbaarheid van een webshop in te schatten. Consumenten lezen reacties na op onafhankelijke reviewplaftormen zoals Trustpilot, maar ook op sociale media, fora of in blogposts.

  • Toon reviews op je website. Zo vinden klanten de reacties snel terug. Bovendien benadruk je de transparantie van je bedrijf.
  • Durf naar een review vragen. Dat kan bijvoorbeeld via een bedankmail of aankoopbevestiging.
  • Spits je toe op verschillende kanalen. Trustpilot, Google, Facebook en beslist.be zijn maar enkele voorbeelden van reviewsites.

Bied voldoende betaalmogelijkheden aan

Mensen vinden het belangrijk om te kiezen voor de betaalmethode van hun voorkeur. Niet iedereen beschikt over een kredietkaart, anderen werken niet graag met PayPal. Kortom: bied voldoende verschillende betaalmethoden aan.

  • Maak een pagina op je website waarop alle betaalmethoden terug te vinden zijn. Bezoekers die eerst nagaan of hun favoriete betaalmethode beschikbaar is, worden op die manier meteen geïnformeerd.
  • Het bijkomende voordeel is dat die pagina ook geïndexeerd wordt door Google, waardoor e-shoppers die een product willen betalen via een specifieke betaalwijze sneller in jouw webshop terechtkomen.

Creëer een veilige omgeving

Hoe beter je webshop beveiligd is, hoe groter het vertrouwen van consumenten zal zijn. Meer dan de helft van alle shoppers annuleert zijn aankoop wanneer ze merken dat de website foutmeldingen toont of een onveilige verbinding maakt.

  • Gebruik een SSL-certificaat. Zo’n certificaat beschermt de overdracht van gevoelige informatie van klanten, zoals betaalgegevens of wachtwoorden.
  • Steeds meer internetgebruikers kijken na of een website beveiligd is. Geef daarom duidelijk aan dat de website beveiligd is en alle betalingen veilig verwerkt worden.
  • Houd alle software up-to-date. Daarmee voorkom je dat kwaadwillenden een lek vinden in je systeem. Gebruik bovendien alleen betrouwbare plugins. Vaak worden valse plugins gemaakt om gevoelige informatie te achterhalen.

Wees duidelijk over privacy

Privacy- en gebruiksovereenkomsten zijn vaak lange, complexe teksten. Zorg voor een duidelijke, verkorte versie van die tekst, waarin klanten alle informatie kunnen terugvinden, van retourcondities tot de manier waarop hun gegevens verwerkt worden.

  • Voeg een handig overzicht toe van levertijden, retourcondities en zo meer. Dat neemt heel wat opzoekwerk uit de handen van de consument.
  • Vraag klanten uitdrukkelijke toestemming voor het gebruik van hun gegevens en communiceer duidelijk hoe die verwerkt worden. Sinds de GDPR is dat eigenlijk verplicht.
  • In ruil voor die gegevens kan je klanten ook belonen. Stuur een leuk verjaardagsberichtje of speciale aanbieding. Is iemand één jaar klant? Ook daarvoor kan je de klant belonen.

Verzorg de lay-out van je webshop

Vertrouwen ontstaat ook op basis van gevoel. Net zoals knap ingerichte, fysieke winkels, zorgt ook het design van een webshop voor meer vertrouwen. Schenk dus voldoende aandacht aan de opbouw, kleuren, tekst en foto’s op je website en webshop.

  • Zorg voor consequentie in je design. Gebruik dezelfde lettertypes, kleuren en grootte van foto’s op alle productpagina’s.
  • Vermijd grammaticale en spelfouten. Bezoekers die een typfoutje tegenkomen, verliezen al snel het vertrouwen in je webshop.
  • Creëer een goede flow in de webshop. Consumenten moeten makkelijk kunnen navigeren. Ook het aankoop- en betaalproces houd je best zo eenvoudig mogelijk.

Voorkom dat bezoekers vertrekken met een goede 404-pagina

Vorig artikel

Video: Waarom zijn alle logo’s van fastfoodrestaurants rood?

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips