Tips

Voorkom dat bezoekers vertrekken met een goede 404-pagina

0

Vroeg of laat worden bezoekers van jouw website geconfronteerd met de melding ‘Error 404’ of ‘Not Found’. Dat is een statuscode om aan te geven dat de bezoeker een pagina opvraagt die niet (meer) bestaat.

Die foutmelding kan verschijnen omdat je een pagina hebt verwijderd of verhuisd, of omdat een typfoutje in de URL zit. Hoe voorkom je dat bezoekers afhaken wanneer ze op zo’n 404-pagina landen?

Leg uit wat het probleem is

Leg bezoekers uit wat er is misgelopen. Dat doe je kort en krachtig. Goede voorbeelden zijn “Sorry, deze pagina is niet meer beschikbaar” of “Oeps! De pagina die je bezoekt bestaat niet, is verplaatst of verwijderd”.

Vermijd complexe foutmeldingen en rode letters. Boodschappen die in grote, rode letters ‘ERROR’ tonen jagen bezoekers meteen weg.

Geef bezoekers een uitweg

Al te vaak is een 404-pagina een doodlopend spoor. Zorg er daarom voor dat bezoekers snel naar andere pagina’s kunnen surfen. Voeg een link toe naar de startpagina of toon het navigatiemenu van je website.

Ook links naar recente blogposts of de meest bezochte pagina’s van je website zijn een goed idee. Let wel op dat je bezoekers niet overdonderd met de hoeveelheid links. Het belangrijkste is om die bezoekers niet te verliezen.

Een vleugje humor

Je kan een leuke kwinkslag toevoegen aan een 404-pagina. Een woordspeling of grappige foto kunnen daarbij helpen. Houd het wel subtiel. Bezoekers zitten niet altijd te wachten op een grap wanneer ze op een error-pagina landen.

Inspiratie nodig?

Heeft jouw website nog geen 404-pagina? Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden en maak snel een sterke, persoonlijke pagina. Zo verlies je geen bezoekers en klanten.

Bol.com legt in klare taal uit wat het probleem is met een grappige afbeelding/

De 404-pagina van Bol.com

Notfound.org is zonder twijfel de nobelste 404-pagina.

Notfound.org brengt een vermiste personen onder de aandacht van bezoekers.

Pixar verwijst naar zijn populaire film Inside Out om uit te leggen wat is misgelopen. Dankzij het navigatiemenu bovenaan kunnen bezoekers gemakkelijk verder surfen.

Met deze pagina maakt Pixar meteen duidelijk wat er misgelopen is.

Video: Zo wordt een Tesla Model 3 gebouwd

Vorig artikel

Video: Waarom zijn alle logo’s van fastfoodrestaurants rood?

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips