Tips

Hoe haal jij voordeel uit Voice Search?

0
© Charles Deluvio 🇵🇭🇨🇦 on Unsplash - Hey Google

In Vlaanderen merk je het nog niet, maar Voice Search is big. In de Verenigde Staten bezitten inmiddels meer dan 50 miljoen huishoudens een smart speaker. Google en Amazon zijn marktleiders, maar ook Samsung, Apple, Sonos, Facebook, Huawei en nog tientallen andere merken zetten er vol op in.

Intussen gaat ongeveer 10% van alle zoekresultaten van Google via een gesproken vraag. Daar stopt het niet bij, want experts verwachten dat in 2020 de grens van 50% gehaald zal worden. Per dag zijn dat 1,8 miljard zoekopdrachten wereldwijd.

Vooral jongeren tussen 18 en 29 gebruiken het vaakst voice search.

Vragen stellen

De impact voor merken en bedrijven is dus enorm. Om je voordeel hier uit te halen, moet je vooral kijken naar hoe mensen omgaan met een virtuele assistent.

Optimalisatie van een website spitst normaal gezien toe op sleutelwoorden. Als je Google gebruikt op een computer dan zoek je naar relevante woorden: bijvoorbeeld “vaatwasser kopen Gent”.

Als je een virtuele assistent gebruikt, dan stel je eerder een vraag in spreektaal. Dat klinkt dan zo : “In welke winkel kan ik de goedkoopste afwasmachine kopen in de omgeving van Gent?

Slechts één relevant antwoord

Ook wat de antwoorden betreft is er een groot verschil. Daar waar je op een computer in Google tientallen zoekresultaten ziet, is dat bij een slimme speaker beperkt tot één resultaat.

Dat resultaat is dan ook nog eens samengevat tot een antwoord van 50 tot 60 woorden. In de zoekresultaten zie je deze ook bij een desktop search bovenaan staan.

Voice Search - Zoekresultaten in Google
Voice Search – Zoekresultaten in Google

De tips

Met deze tips kan je je eigen website aanpassen om te scoren bij voice seach:

  • Onderzoek op welke vragen jouw bezoekers een antwoord willen.
  • Zet die vragen om naar spreektaal. Dit kan je doen door de vragen luidop te stellen en te controleren of ze nog steeds goed klinken.
  • Je kan deze vragen opnemen in de sectie ‘Veel gestelde vragen’ op je website.
  • Maak per vraag een speciale landingspagina.
  • Zet bovenaan het artikel een korte samenvatting van 50-60 woorden. Indien het antwoord complexer is, dan kan je onder de samenvatting ook een langer artikel plaatsen.
  • Zorg dat ook de antwoorden zoveel mogelijk lijken op natuurlijke spreektaal, alsof je rechtstreeks tegen de klant praat.

Long Tail

Omdat er slechts één antwoord wordt gekozen door de zoekmachine is het moeilijk om het topantwoord te zijn. Voor algemene vragen is er enorme concurrentie.

Daarom maak je best lange, specifieke vragen. Je kan deze vragen in (een beperkt aantal) varianten opnemen op je website. Zorg er wel voor dat je bezoekers nog steeds de bomen door het bos kunnen zien. De gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid van je website is nog steeds het belangrijkste.

Evalueer tot slot continu welke vragen het vaakst bezocht worden, schrap de minst geconsulteerde vragen en voeg regelmatig nieuwe vragen toe.

Bert

Microsoft kampioen in Software-as-a-Service

Vorig artikel

Op zoek naar gratis stockfoto’s? Probeer een van deze websites

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Tips