Inspiratie

Deze trends gaan social media domineren anno 2020

0
Social media 2020 trends

Het wordt opnieuw interessant om te volgen welke trends zich in 2020 gaan manifesteren op social media. In 2019 zagen we al hoe social media meer en meer een belangrijk e-commercekanaal werd en stories nog populairder werden.

Maar wat mogen we volgend jaar verwachten? Welke trends zetten zich door? En welke nieuwe ontwikkelingen gaan een impact hebben? Hier vind je 7 trends waarvan wij alvast veel verwachten.

Leestip: Boek straffe resultaten met een sterk social media plan

1. Creatieve content boven

Bereik, weergaven, likes en converies. De afgelopen jaren hebben we vooral op de cijfers van social media gelet. In het nieuwe jaar wordt dat anders.

Creativiteit wordt gigantisch belangrijk. In een digitale wereld met meer en meer content, wordt originaliteit een doorslaggevende factor. Dat blijkt ook uit het feit dat grote sociale netwerken zoals Facebook, merken sterken aanmoedigen op creatief vlak.

2. Focus op stories

Voor gebruikers was het story-formaat in vorig jaar al hip. Bedrijven lopen daarop wat achter, al is er een stilaan een verschuiving naar meer stories te merken. Durf een voorloper te zijn met jouw merk en zet meer in op verhalen.

3. Gesloten accounts

In de Verenigde Staten heeft 45 procent van de gebruikers hun socialmedia-account op privé ingesteld. Die beweging zal zich in 2020 voortzetten, mede door verschillende privacyschandalen.

4. Augmented Reality (AR)

Augmented reality (AR), je kan het haast op elk trendslijstje zetten. Je kan AR samenvatten als een live beeld van de werkelijkheid waaraan digitale elementen worden toegevoegd. En dat creëert tal van creatieve mogelijkheden. Instagram lanceerde onlangs nog een AR-functie. Wij geloven dat augmented reality dé manier wordt om unieke content te brengen.

5. Kleinere influencers

Influencer marketing blijft belangrijk. Maar de manier waarop het wordt toegepast gaat er anders uitzien. Eerder dan te kiezen voor een of twee wereldbekende influencers, gaan marketeers meer samenwerken met kleinere, niche-influencers. Zo’n netwerk zorgt voor meer relevantie en een hoger engagement.

6. Lokale targeting

In de grote hoeveelheden content op social media, is het moeilijk om relevant te zijn als bedrijf. Meer context wordt belangrijk. Net daarom zal lokale targeting een trend worden in 2020. Social media zoals Instagram bieden al de mogelijkheid om posts op te zoeken op basis van een locatie. Facebook zet dan weer stevig in op lokaal nieuws. Tijd dus voor marketeers om content te gaan lokaliseren.

7. Groepen op social media

Een nieuwe trend zijn groepen niet. Maar ze worden wel populairder. Socialmedia-groepen zijn plaatsen waar gelijkgezinde mensen samenkomen om ideeën uit te wisselen over hun favoriete merken of interesses. Voor merken zijn groepen de ideale manier om nieuwe producten te lanceren, feedback te krijgen van klanten en belangrijke inzichten in hun doelgroep te verwerven.

Het belooft weer een interessant jaar te worden voor marketeers en social media. Wil je nog meer te weten komen over marketingtrends in 2020? Check dan onze verwachtingen voor e-mailmarketing en videomarketing!

Chrome gaat http-content blokkeren

Vorig artikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Inspiratie