Inspiratie

Versterk de klantrelatie met deze 4 tips

0
Klantrelatie versterken

Zonder klanten geen business, het klinkt logisch. Je bent voortdurend op zoek naar nieuwe klanten voor de groei van je bedrijf. Toch vergeten veel ondernemers om voldoende te investeren in de relatie met bestaande klanten.

Loyaliteit

Loyale klanten aanvaarden sneller kleine ongemakken, zoals een wat langere levertijd, om dezelfde (merk)ervaring te kunnen beleven. Die loyaliteit wordt bepaald verschillende factoren. Factoren waar je op korte termijn niet altijd een even grote invloed hebt.

Een klantrelatie opbouwen gebeurt dus niet zo maar. Ga aan de slag met onderstaande tips om vandaag nog de band te versterken met jouw klanten.

1. Vraag reviews

Heel wat consumenten leest reviews vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Geef klanten daarom de mogelijkheid om een beoordeling van je product of dienst achter te laten. Zo laat je zien dat hun feedback gewaardeerd wordt. Vraag ook actief om feedback om te weten hoe je je product kan verbeteren.

Zorg voor een goede en bereikbare contactpagina, zodat klanten snel het goede e-mailadres of telefoonnummer kunnen terugvinden wanneer ze vragen of opmerkingen hebben. Daarmee verlaag je de drempel om contact op te nemen met jouw onderneming.

2. Sociale media

Volg ook berichten op die klanten via social media naar jou versturen en probeer snel te reageren. Voor bestaande klanten is dat een aangename ervaring, voor andere mensen het signaal dat je klanten waardeert.

Leestip: Focus op de juiste sociale mediakanalen voor je bedrijf.

3. Communiceer regelmatig en persoonlijk

Spreek klanten aan met hun naam en speel in op een moment of gebeurtenis dat de klant verbindt met jouw bedrijf. Durf persoonlijke foto’s te gebruiken in de communicatie en zorg voor voldoende variatie. Een persoonlijke touch wakkert loyaliteit aan bij klanten.

4. Geef een cadeau

Een kleine attentie heeft een grote impact. Is iemand één jaar trouwe klant? Of is een klant jarig? Geef hen een relatiegeschenk. Meer dan 90 procent van de mensen weet na twee jaar nog steeds welk relatiegeschenk ze hebben gekregen. En ook hier geldt: hoe persoonlijker, hoe beter.

Automatische meldingen

Zorg voor een systeem dat automatisch meldingen uitstuurt wanneer een klant jarig is, twee jaar trouwe klant is of z’n tiende aankoop doet in je webshop. Zo ben je zeker dat je op het juiste moment een geschenk of boodschap verstuurt naar klanten en maak je het jezelf gemakkelijker.

Boost je conversie met de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Vorig artikel

Wat is een sitemap en waarom moet je website er een hebben?

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Inspiratie