Inspiratie

Schrijven volgens de omgekeerde piramide: naar de kern van je tekst

0
Omgekeerde piramide

Meteen je kaarten op tafel leggen. Zo kan je het principe van schrijven volgens de omgekeerde piramide samenvatten. Je start met de kernboodschap, die je verder uitwerkt doorheen de tekst.

De informatie die bovenaan de omgekeerde piramide staat, is essentieel. Hoe verder je leest, hoe minder belangrijk de informatie wordt. Het uitgangspunt moet zijn wat je lezer wil weten.

Lezen in F-vorm

De omgekeerde piramide is een doeltreffende methode om teksten te schrijven voor je website. Lezers zijn nog geïnteresseerd bovenaan een artikel. Naarmate ze verder lezen, neemt hun interesse af.

Uit een onderzoek van Jakob Nielsen bleek dat mensen online in een F-vorm lezen. Ze starten met de koptitel en eerste regels, waarna ze de rest van de tekst scannen. Lezers letten vooral op tussentitels. Ook links, afbeeldingen of opsommingen trekken de aandacht. Belangrijke om mee te nemen wanneer jij begint aan content voor je website.

Houd lezers vast

Je wil lezers een boodschap meegeven. Die boodschap kan je in de omgekeerde piramide gieten. Start met de kern. Welke informatie is essentieel? Probeer je nadien te verplaatsen in het hoofd van de lezer. Welke vragen stelt een lezer zich?

Haakt je lezer midden in de tekst af, dan heeft hij toch de kernboodschap meegekregen en een antwoord op zijn vraag gekregen.

Extra tip: schrijf je volgens de omgekeerde piramide, verwerk je call to action dan bovenaan de tekst. Zo vergroot je de kans dat lezers hem effectief zien.

Hoe schrijf je volgens de omgekeerde piramide?

Hoe ga je nu aan de slag met een tekst volgens het principe van de omgekeerde piramide? Volg deze vijf stappen.

1. Bepaal de pitch

Bepaal wie je lezer is, wat hij wil weten en welke boodschap jij wil overbrengen. Die boodschap is de kern van je volledige tekst. Alles wat volgt onderbouwt die kern. Start met wie, wat, waar en wanneer. Het hoe en waarom komt verderop aan bod.

2. Beantwoord vragen

Onderzoek welke vragen je lezers kunnen hebben. Ga na wat leeft bij je doelgroep om te bepalen welke die vragen zijn. Geen idee? Vraag het aan je doelgroep door bijvoorbeeld een enquête.

In de antwoorden op die vragen verwerk je sterke argumenten of bewijzen. Op die manier werk je de piramide uit naar beneden.

3. Schrijf een eerste versie

Schrijf de eerste versie van je tekst. Die mag best rommelig zijn. Neem nadien even afstand van de tekst.

4. Herschrijf de tekst

Nadat je de eerste versie even aan de kant hebt laten liggen, kan je met een nieuwe blik naar de tekst kijken. Verbeter de typfouten en verbind de alinea’s aan elkaar. Probeer ook vakjargon zoveel mogelijk te vermijden.

5. Controleer de tekst

Wanneer je lang aan dezelfde tekst werkt, kan je ‘tekstblind’ worden. Je leest over typfouten of ziet ontbrekende woorden niet. Je doet er dus goed aan om de tekst te controleren. Dat kan je zelf doen, maar ook aan bijvoorbeeld een collega vragen.

Ga grondig na of alle alinea’s een boodschap bevatten en of die is afgestemd op de vraag- en antwoordstructuur die je in stap één hebt uitgewerkt. Check ook of de omgekeerde piramide klopt. Staat de kernboodschap bovenaan? Zijn de argumenten verderop in je tekst correct? De piramide moet van algemeen naar gedetailleerd gaan.

Voordelen van de omgekeerde piramide

Schrijven volgens de omgekeerde piramide is handig omdat je de tekst logisch opbouwt. Je maakt vooraf een onderscheid tussen de kernboodschap en bijzaken, zodat je je niet verliest in details.

Voor lezers is het dan weer leuk dat hij direct een antwoord op zijn vraag krijgt. Geïnteresseerde lezers zullen verder gaan in de tekst. Degenen die afhaken hebben de kernboodschap mee.

Conclusie: omgekeerde piramide een must?

Moet je, nu het principe van de omgekeerde piramide beet hebt, altijd zo schrijven? Natuurlijk niet. De methode is bijzonder geschikt voor webteksten en helpt je die teksten goed op te bouwen.

HHet belangrijkste blijft dat je met de tekst bereikt wat je wil bereiken. De piramide is een handige richtlijn.

Oude blogs nieuw leven inblazen: 5 tips

Vorig artikel

Hoe krijg je nieuwe pagina’s snel in Google?

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Commentaren zijn afgesloten.

Meer in Inspiratie