Inspiratie

Converterende teksten schrijven met de PAS-formule

0
Converterende teksten met PAS

Converterende copy, eenvoudig is het niet. Daarom kan een klassieke copywriting-formule een handige kapstok zijn voor het schrijven van nieuwe teksten voor sales- of landingspagina’s. PAS is zo’n schrijfmethode.

De PAS-formule

PAS staat voor Problem – Agitate – Solve. Je werpt het probleem op waarmee een potentiële klant worstelt, verergert dat probleem verder en biedt ten slotte de oplossing.

Problem

Bij copywriting gaat het steeds over jouw klanten en hoe jij hun probleem oplost. Hoe meer inzicht je hebt in die problemen, hoe sterker de tekst is die je neerpent.

Lijkt het voor klanten alsof je in hun hoofd kijkt met je tekst? Dan zit je helemaal goed. Je toont begrip voor hun probleem, en dat is het begin van een vertrouwensrelatie.

Agitate

De tweede stap in de PAS-formule is eigenlijk de meest lastige. Hier ga je het probleem van klanten verergeren. Nadat je hebt aangegeven dat je begrijpt wat het probleem is, laat je mensen zien wat er gebeurt wanneer ze het probleem niet oplossen.

De truc is om de gevolgen te benadrukken, maar niet té ver te gaan. Je wil klanten een uitweg tonen.

Solve

Stap drie: de oplossing! Nadat je het probleem hebt geïdentificeerd en klanten wijst op de gevolgen wanneer ze het laten liggen, kom je met de balsem waar jouw publiek op heeft gewacht.

Laat in deze stap gerust zien hoe je andere klanten geholpen hebt aan de hand van quotes of getuigenissen.

PAS-methode in actie

Klinkt handig, zo’n formule. Maar hoe ziet de PAS-methode eruit in een tekst? We passen de techniek toe op een fictief voorbeeld.

Problem: Vind je het moeilijk om converterende webteksten te schrijven voor je bedrijf?

Agitate: Je weet wat je wil vertellen, maar vindt er de juiste woorden niet voor. Heb je toch een tekst klaar, dan vrees je dat je klanten afschrikt omdat je aan het verkopen bent. Je wil snel goede teksten klaar die converteren.

Solve: Klinkt fantastisch? Dan is deze cursus copywriting geschikt voor jou!

Bespaar tijd met PAS

Een groot voordeel van de PAS-methode, is dat je tijd bespaart bij het schrijven van nieuwe content. Door handig gebruik te maken van de schrijfformule, verlies je geen tijd aan het nadenken over de opbouw van je teksten.

Bovendien creëer je ook consistente teksten wanneer je de methode toepast. En dat zonder aan creativiteit te moeten inboeten.

Conclusie

De PAS-methode blijft relevant, omdat je de tijd neemt om je doelpubliek te leren kennen en focust op klanten. Door een vaste methode te gebruiken, weet je dat je teksten goed opgebouwd zijn. Niet twijfelen, gewoon toepassen!

Dit zijn de grootste overnames van Microsoft

Vorig artikel

De basics van een bedrijfspagina op LinkedIn (infographic)

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Inspiratie