Inspiratie

Boost je conversie met de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

0
Conversie boosten: Cialdini

In 1984 beschreef Robert Cialdini zes beïnvloedingsprincipes in zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. Cialdini’s principes zijn meer dan dertig jaar later nog steeds relevant. Hier lees je wat die principes zijn en hoe je ze kan toepassen op nieuwe content of landingspagina’s.

1. Wederkerigheid

Het principe van wederkerigheid houdt in dat je een gift beantwoordt met een tegengift. Het is cruciaal om als marketeer de eerste stap te zetten. Overtuig bezoekers bijvoorbeeld om zich in te schrijven op je nieuwsbrief met interessante content.

Naast content kan je ook gratis samples of trials geven. Mensen die onverwacht iets van jou krijgen, krijgen meer interesse in jouw merk.

2. Commitment en consistentie

Zodra mensen zich verbinden (commitment) aan je merk of product, zullen ze geneigd zijn om hun mening of verdere acties daarmee in lijn te brengen (consistentie). Probeer mensen in kleine stappen te overtuigen. De eerste stap is de moeilijkste, vaak gaat het nadien vlotter.

Je kan het principe van commitment en consistentie combineren met dat van wederkerigheid. Laat iemand zijn of haar e-mailadres achter op je website? Geef hen een kortingsbon. Nadien zullen ze gemakkelijker andere gegevens delen of overgaan tot een aankoop. Nog mogelijkheden zijn:

  • Plaats een live-chatknop op je website. Mensen gaan een commitment met je bedrijf, omdat ze een gesprek starten met een medewerker.
  • Splits invulformulieren op in verschillende stappen. Lange formulieren schrikken mensen af. Door die op te splitsen gaan ze korter lijken.

3. Social proof

We hechten veel belang aan de mening van anderen. Anders gezegd: mensen krijgen graag bevestiging nog vóór ze overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop.

Een effectieve manier om in te spelen op het principe van social proof, is het tonen van reviews. Geef positieve beoordelingen een prominente plek op je homepagina of landingspagina. Wat kan je nog doen?

  • Pak, naast reviews, ook uit met case studies. Die geven uitgebreid aan wat andere klanten aan jouw merk, product of dienst hebben gehad.
  • Wordt je product door een bekend gezicht gebruikt? Laat dat zeker zien aan andere bezoekers.

4. Autoriteit

Mensen krijgen graag advies van een absolute expert. Ze worden kortom ook overtuigd door de autoriteit van een persoon of merk.

Die autoriteit kan je op verschillende manieren uitstralen. Heb je al twintig jaar ervaring? Zet het op je website. Pas een prijs gewonnen in jouw vakgebied? Zeker tonen!

  • Sterke content is de gemakkelijkste manier om aan te tonen dat je een autoriteit bent. Je bewijst dat je over veel kennis beschikt én dat je die kennis wil delen.
  • Je bent nooit zomaar genomineerd voor een award. Schrijf er een nieuwsberichtje over of toon het op je landingspagina. Een prijs bewijst dat je autoriteit hebt in de industrie waarin je actief bent.
  • Durf uit te pakken met de knowhow van medewerkers. Je kan dat vermelden op de teampagina van je website of verwijzen naar LinkedIn-profielen.
  • Neem deel aan een event. Je bedrijf verschijnt dan als sponsor op de website van dat evenement. Daarnaast kan je ook meegenieten van de autoriteit van de organisator.

5. Sympathie

Cialdini’s principe van sympathie is erop gebaseerd dat we liever voldoen aan verzoek van iemand die we leuk vinden. Mensen geloven sneller in de aanbeveling van iemand die ze kennen of iemand waarmee ze zich kunnen identificeren. Iets zoals dezelfde naam hebben, kan al een gevoel van sympathie opwekken.

Het is daarom belangrijk om overeenkomsten te vinden tussen de mensen in je doelgroep en daarmee aan de slag te gaan. Ook dit helpt om leuk gevonden te worden:

  • Creëer verschillende persona’s en schrijf content op maat van die persona’s. Zo vergroot je de kans dat mensen je content interessant vinden en jij hen kan helpen.
  • Toon wie je medewerkers zijn. Dat verkleint de afstand tussen je bedrijf en bezoekers.
  • Ook doneren of deelnemen aan een goed doel geeft mensen een warmer gevoel bij je merk.

6. Schaarste

Hoe zeldzamer iets is, hoe liever mensen het willen hebben. We zijn graag een van weinige, gelukkige eigenaars van iets dat veel andere mensen ook willen. Schaarste wakkert ook de ‘fear of missing out’ (FOMO) aan, waarbij we spijt kunnen krijgen van iets dat we niet (snel genoeg) gedaan hebben.

Hoe pas je dat principe van schaarste toe op je website?

  • Limited editions‘ zijn verleidelijk. Je kan een specifiek product uitbrengen in beperkte oplages.
  • Webshops die kledij of schoenen verkopen, geven vaak aan hoeveel items nog beschikbaar zijn in een bepaalde maat of kleur. Ook dat wekt een gevoel van schaarste op bij bezoekers.
  • Kortingen die maar een bepaalde tijd geldig zijn kunnen overtuigend werken. Het bekendste voorbeeld daarvan is Black Friday.

Conversies boosten

De zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn handige aanknopingspunten om bezoekers te overtuigen van jouw organisatie. Kies welke technieken bij je merk passen en verwerk ze in je content en landingspagina’s om de conversie te boosten.

Wat is een sitemap en waarom moet je website er een hebben?

Vorig artikel

Waarom content marketing en SEO hand in hand gaan

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Inspiratie