Achtergrond

Video: Het verhaal achter de mythische Superbowlreclame “1984” van Apple

0

Een reclamespotje van 30 seconden tijdens de afgelopen Superbowl kostte meer dan vijf miljoen dollar. Amazon, Coca-Cola, GoDaddy en tal van andere grote namen adverteerden doorheen de jaren al tijdens de American Footballfinale met spectaculaire video’s.

Op 22 januari 1984 werd het reclamefilmpje “1984” uitgezonden, waarin de allereerste Macintosh werd voorgesteld. De video, die werd geregisseerd door Ridley Scott (Blade Runner, Alien), zou adverteren voorgoed veranderen.

Big Brother

In het filmpje is te zien hoe een ‘Big Brother’ een grote groep mensen toespreekt die er allemaal hetzelfde uitzien. Een blonde vrouw loopt de ruimte in en vernietigt Big Brother met een sloophamer. De clip eindigt met de woorden: “And you’ll see why 1984 won’t be like 1984.”

De beelden zijn een allusie op het gelijknamige boek van George Orwell. De boodschap achter de reclamespot was er een van emancipatie: een Mac als een symbool voor originaliteit en creativiteit. Hoewel de makers van “1984” het altijd ontkend hebben, wordt algemeen aangenomen de schurk in de video IMB voorstelt. Een sneer naar een bedrijf dat toen bijzonder dominant was in de computerindustrie.

Grondlegger

Het indrukwekkende design en de sterke boodschap van de reclamespot was in die tijd ongezien. Na de Superbowl werd de video tal van keren vertoond tijdens nieuwsuitzendingen. De clip won de hoofdprijs op het Cannes Lions Advertising Festival en wordt tot op vandaag beschouwd als een van de, zo niet dé beste reclamespot allertijden.

Superbowladvertenties veranderden voorgoed na “1984”. De video van Apple luidde een tijdperk in van dure, spectaculaire reclamefilmpjes in die we vandaag zien. Voor Apple betekende het de start van het succes dat het bedrijf en zijn producten vandaag kent.

Pas een nieuwe website? Deze SEO-termen zijn onmisbare kennis

Vorig artikel

Belgen bewuster bezig met veiligheid op het internet

Volgend arikel

Je vindt dit vast ook leuk

Commentaren

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Achtergrond